Alles direct uit voorraad leverbaar
Detail artikel

VIOLIN CONCERTOS

EVGENY SVIRIDOV / MILLENIUM ORCHESTRA

Componist: Tartini

CD   1 disc(s)   02-10-2020
Solo / Concerten

Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen

€ 20.95 Stock: 2 ex. (OP=OP)
Staat: Nieuw
Extra info: Millenium Orchestra
Maatschappij: Outhere
Label: Ricercar
Barcode: 5400439004146
Suffix - prefix: 414 RIC
Taal: XX
Orkest: MILLENIUM ORCHESTRA
Instrument(en): VIOLIN

Millenium Orchestra, Evgeny Sviridov

After devoting a disc to sonatas by Giuseppe Tartini, for this anniversary year of the illustrious Paduan virtuoso, Evgeny Sviridov offers us a recording of violin concertos. This is his first collaboration with Millenium Orchestra, the ensemble founded by Leonardo García Alarcón in the framework of CAVEMA in Namur. Most of the concertos selected come from manuscript copies made in eighteenth-century Germany, where Tartini's reputation was very high. Evgeny Sviridov has found in these scores cadenzas and ornaments which are very probably in the hand of Johann Georg Pisendel, the great virtuoso violinist of the Dresden court, a friend (and interpreter) of Johann Sebastian Bach! Following a practice that was becoming increasingly common in Germany at that time, one of the concertos has two horn parts in addition to the strings. Of the 130 or so surviving violin concertos, Evgeny Sviridov has selected five (D major D24, A major D89, E major D48, E minor D55, G minor D85).

Tartini:
 Concerto in D Major, D. 24
 Concerto in G Minor, D. 85, Op. 1 / 1
 Concerto in A Major, D. 89, Op. 1 / 6
 Concerto in E Minor, D. 55
 Concerto in E Major, D. 48

"Dit zijn vijf van de 135 (!) concerten voor viool en strijkorkest die Giuseppe Tartini (1692-1770) schreef. Hij is een van de kampioenen van het Italiaanse barokvioolconcert, al wordt hij numeriek overtroffen door Antonio Vivaldi, die er nog zo’n 90 meer op zijn naam heeft. Maar kwalitatief doen de concerten van de Paduaanse vioolvirtuoos niet onder voor die van de rode priester van Venetië. Tartini’s fabelachtige techniek hielp het vioolspel sterk vooruit. Gaandeweg legde hij steeds meer de nadruk op melodievorming, lyriek en expressie, al is het virtuoos vertoon nooit weg te vlakken. In de concerten D55 in e en D85 in g valt vivaldiaanse invloed te detecteren, terwijl D48 in D tendeert naar rococostijl. Bij D89 in A en D24 in D (met twee hoorns extra) geeft het cd-boekje een interessante uitleg over de gebruikte manuscripten. De beroemde Dresdener vioolvirtuoos Johann Georg Pisendel, waarschijnlijk de kopiist, is verantwoordelijk voor de cadensen en de ornamentiek. Mooi dat de uit Sint-Petersburg afkomstige Evgeny Sviridov deze concerten heeft opgediept. Deze energieke violist bespeelt zijn Gagliano-viool uit 1732 met vuur en verve en bezielt tegelijk het Millenium Orchestra uit Namen met evenveel hart en ziel."
Klassieke zaken Magazine 6-2020

Bezoek onze winkel in Driebergen-Rijsenburg