U vond niet wat u zocht op deze website?
Neem dan zeker een kijkje op CDenDVD.nl: onze uitgebreidere website biedt meer dan 250.000 bestelbare artikelen aan.
Componist: Bruckner
CD
1 disc(s)
Vocaal / Koren
Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen
Staat: | Nieuw |
---|---|
Label: | Accentus |
Barcode: | 4260234831535 |
Johanna Winkel (soprano), Sophie Harmsen (mezzo), Sebastian Kohlhepp (tenor), Ludwig Mittelhammer (baritone) & Akademie für Alte Musik Berlin, RIAS Kammerchor, Lukasz Borowicz
Anyone familiar with Bruckner, his symphonic architectures reaching for the stars as well as his later Missas from the 1860s, may well be amazed at how deep his Missa Solemnis is still rooted in the solid tradition of Viennese Classicism. In this recording, this rarely heard and recently re-edited and newly published gem is put into the context of the inauguration service of collegiate provost Friedrich Mayr on 14 September 1854 in St. Florian, for which it was written. It is interspersed with the original Proper settings by Robert Führer, Joseph Eybler, and Johann Baptist Gänsbacher. Recorded at the Konzerthaus Berlin in June 2017. A co-produktion with Deutschlandfunk Kultur.
Bruckner:
Missa Solemnis, for soloists, chorus & orchestra & in B flat Minor, WAB 29
Te Deum in C major, WAB 45
Eybler:
Magna et mirabilia, Offertorium in B flat, IHV108
Gänsbacher:
Te Deum in D major, Op. 45
"Bruckner was een laatbloeier. Zijn Eerste symfonie voltooide hij pas toen hij reeds in de veertig was. Lang daarvoor had hij al een flink aantal religieuze koorwerken gemaakt in de tijd dat hij zijn brood verdiende als onderwijzer en organist in Sankt Florian. Daar klonk in 1854 de Missa solemnis bij de inauguratie van een prelaat. Onlangs is een nieuwe editie van het werk verschenen en de Poolse dirigent Lukasz Borowicz heeft deze gebruikt om de mis in de oorspronkelijke muzikale context uit te voeren, dus inclusief een paar gezangen van tijdgenoten. Hier manifesteert zich bij lange na niet de revolutionair die met Wagner dweept, eerder een vakman die een plaats zoekt in de lange traditie van rooms-katholieke kerkmuziek. De mis doet nogal eens aan de Weense klassieken denken. Intrigerend dat dit de muzikale bakermat is geweest van de hemelbestormende symfonieën uit een veel latere tijd. De Akademie für Alte Musik Berlin speelt de orkestpartij degelijk en lijkt geleidelijk de geest te krijgen van het meteen al gedreven zingende RIAS Kammerchor en de vier vocale solisten. De volgende aflevering in deze interessante serie is gewijd aan het nog vijf jaar oudere Requiem van Bruckner."
Klassieke Zaken Magazine 2-2018
"...Het eindresultaat is verpletterend mooi, niet in de laatste plaats door het uitstekend samenspel tussen koor en orkest en de hoogwaardige ensemblezang."
ZING MAGAZINE 81 *****