Alles direct uit voorraad leverbaar
Detail artikel

SALOME

FRANKFURT RADIO SYMPHONY / ANDRES OROZCO-ESTRADA

Componist: Richard Strauss

SACD   2 disc(s)  
Opera / Operette

Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen

€ 22.95 Stock: 1 ex. (OP=OP)
Staat: Nieuw
Label: Pentatone
Barcode: 0827949060267

Emily Magee (Salome), Wolfgang Koch (Jochanaan), Michaela Schuster (Herodias), Peter Bronder (Herodes), Benjamin Bruns (Narraboth) & Frankfurt Radio Symphony, Andres Orozco-Estrada

Verlangen. Brutaliteit. Lust. Sluw. Angst. Wat een fascinerende dreigende thematische melange borrelt er op in deze Salome. Richard Strauss, de "nerveuze contrapuntist", had onmiddellijk het potentieel van Oscar Wilde's toneelstuk herkend en het opgenomen in een muzikaal meta-plan waaruit Salome, een schandalig nieuw uitgangspunt voor opera in de 20e eeuw, voortkwam.

In haar levendige psychologische portrettering van een corrupte wereld is Salome tegelijk een kind en een getuige van de dageraad van de 20e eeuw - de weerspiegeling van een verdoemd laat-Bourgeois tijdperk, verrukt door zijn eigen verrotting. De opera raakte een snaar met de tijd. Strauss goot het drama van Salome in een opera van één akte die slechts 100 minuten duurt. Het zijn echter 100 verkorte minuten die zonder pauze de absolute en ononderbroken aandacht van de luisteraar opeisen; hem eerst emotioneel kwellen en dan het gif van zoete, verleidelijke muziek in zijn oren en gedachten laten druipen; het legt zijn zenuwen bloot en doet hem sidderen van enorme verwachting.

Het nieuwe album op het Pentatone-label met de jonge, aanstormende dirigent Andrés Orozco-Estrada, die hetr Symfonieorkest (= voorheen Frankfurt Radio Symphony Orchestra) leidt, is een live-opname van een concert in Frankfurt op 10 september 2016. De critici waren enthousiast. Inderdaad, Orozco-Estrada vulde zijn Salome met uitstekende solisten van de duits operarepertoire: Wolfgang Koch (Jochanaan), Peter Bronder (Herodes), en Michaela Schuster (Herodias). De Amerikaanse sopraan Emily Magee maakte in 2011 haar debuut als Salome in Berlijn, en sindsdien heeft ze zich ontwikkeld tot een ware Strauss-specialist - en niet alleen in deze rol. De Frankfurter Rundschau roemde haar "duidelijk aansprekende, krachtige, ook onvermoeibare sopraanstem, die zelfs in de orkestrale tutti niet wordt overstemd. Fascinerend, haar gezicht schilderde de sluwheid, de grillen, de truttigheid van een verwende prinses ... " Andrés Orozco-Estrada realiseert op prachtige wijze de rijkdom aan kleuren in deze partituur, omhult de zangers in glinsterende klanken, belicht de details zonder de spanningsboog weg te geven.

Strauss, R:
 Salome

"What we gain here in exemplary clarity of Strauss’s sonic spider-web we lose in momentum for, say, the climactic welter which ends in Jokanaan’s curse…Magee as the spoiled princess propels the drama. At first she sounds too much like her mother…Yet the demands for a ’16-year-old with the voice of an Isolde’ are rarely met, and Magee has strength and passion in spades for the queasy final scene."
BBC Music Magazine - January 2018 ****

"Orozco-Estrada’s approach is unrushed and often expansive...Magee’s Salome spits out her words as part of a characterisation of the Judean princess that’s compellingly real and convincing...an unusually persuasive aural drama and a deeply musical account of the score – a compelling listen featuring a fine cast and expertly conducted. It’s a set that can be warmly recommended."
Gramophone Magazine - January 2018

"Recorded live…this account of Strauss's score rightly centres on a remarkable performance of the title role from Emily Magee. Her ability to encompass the many facets - vocal and dramatic - of the the role, while pacing it effectively is outstanding. She is well partnered by the grandly sonorous Jokanaan of Wolfgang Koch, whose ample handsome tone preserves a biblical dignity and (importantly) youthfulness throughout in a reading that is also impressively articulate. The orchestral playing reveals virtuoso command of the score, finely captured in the solid but clear recording and with apparently no intrusive audience noise to contend with."
Opera - June 2018

Bezoek onze winkel in Driebergen-Rijsenburg