Alles direct uit voorraad leverbaar
Detail artikel

THE COMPLETE VIOLIN CONCERTOS

LES MUSICIENS DU LOUVRE / CHRISTOPH KONCZ

Componist: Mozart

CD   2 disc(s)   09-10-2020
Solo / Concerten

Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen

€ 21.95 Stock: 1 ex. (OP=OP)
Staat: Nieuw
Extra info: .. Complete Violin Concertos / Les Musiciens Du Louvre
Maatschappij: Sony Music
Label: Sony classical
Barcode: 0194397706727
Suffix - prefix: 770672 19439
Taal: XX
Orkest: LES MUSICIENS DU LOUVRE
Instrument(en): VIOLIN

Christoph Koncz (with Mozarts original violin) & Les Musiciens du Louvre

Het was een schokkende ervaring toen Christoph Koncz, eerste violist van de Wiener Philharmoniker en dirigent, voor het eerst de originele concertviool van Mozart in zijn handen hield. Dit was de viool waarop Mozart als concertmeester in de Salzburger Hofkapelle had gespeeld: een barokviool die na Mozarts dood zorgvuldig bewaard was gebleven en bijna als een heilig relikwie was behandeld. Het idee om Mozarts vijf vioolconcerten voor het eerst op te nemen op de concertviool van de componist zelf vond Christoph Koncz onweerstaanbaar fascinerend "Er is een nauwe band tussen deze concerti en dit instrument, en Mozarts eigen ervaring met deze viool heeft hem ongetwijfeld sterk geïnspireerd. In zijn vioolconcerten maakte hij graag gebruik van de hogere tessitura en het coloratuurregister van het instrument, waarin zijn viool bijzonder mooi klinkt." - Christoph Koncz

Mozart - Violin Concertos Nos. 1-5:
 No. 1 in B flat major K207
 No. 2 in D major, K211
 No. 3 in G major, K216
 No. 4 in D major, K218
 No. 5 in A major, K219 'Turkish'

"Er bestaan heel wat onvergetelijke opnamen van de vijf vioolconcerten die Mozart in de jaren 1773-1775 in Salzburg schreef, maar dit is een wel heel speciale. Het instrument dat wordt bespeeld is namelijk van de jonge Amadé zelf geweest. Het is nu eigendom van het Mozarteum. Christoph Koncz, aanvoerder van de tweede violen van de Wiener Philharmoniker, kreeg het exclusieve recht het instrument voor deze opnamen te gebruiken. Met deze 18e-eeuwse Klotz-viool, een kopie van een 17e-eeuwse Jacob Stainer, voerde Mozart zelf deze concerten uit in Salzburg. Het orkest, Les Musiciens du Louvre, dat speelt op authentiek instrumentarium, wordt geleid door Koncz, die dus de dubbele taak van violist endirigent op zich neemt zoals Mozart dat deed. De cadensen maakte hij zelf in Mozarts stijl, dus hoe historisch wil je het hebben? En dan het klinkende resultaat. Dacht je deze juwelen op je duimpje te kennen, ontdek je toch weer nieuwe dingen. De soloviool heeft een mooie lyrische toon en de vibratoloze strijkers sluiten daar naadloos bij aan. Spel en klank zijn bepaald opwindend: luister bijvoorbeeld naar de felle, aanzwellende crescendi in de beroemde alla Turca (finale vijfde concert). Dichter bij
Mozart kun je niet komen."
Klassieke Zaken Magazine 5-2020

"Christoph Koncz is de aanvoerder van de tweede violen bij de Wiener Philharmoniker en werkt op z'n nieuwste cd samen met het barokorkest Les Musiciens du Louvre . De aantrekkingskracht van deze nieuwe integrale van de vioolconcerto's van Mozart is uiteraard het historische instrument waarop Koncz speelt. Een Beiers instrument dat Wolfgang waarschijnlijk cadeau kreeg van vader Leopold toen zoonlief op z'n 13de concertmeester werd van het orkest van de hofkapel in Salzburg. Het instrument is na de dood van Mozart van de ene eigenaar naar de andere gereisd, en kwam pas in 1956 in het bezit van het Mozarteum. Dit museum-instrument werd met behoorlijk wat moeite en na vele uren oefenen en 'warm-spelen' weer tot leven gebracht door Christoph Koncz. Hij heeft zelf alleen maar lovende woorden voor de "warme en intense klank van dit instrument. Christoph Koncz speelt deze concerto's met overgave en zin voor detail, kan duidelijk goed overweg met de kwaliteiten van het historische instrument, en zet zich niet boven het orkest. Ook daarom koos hij ervoor om niet met een dirigent te werken, maar zelf als solist Les Musiciens du Louvre in goede banen te leiden. Een aanwinst is deze opname zeker, en een mooie aanvulling op de 'romantische' benadering van Arthur Grumiaux destijds en de meer recente gelauwerde en misschien eerder koele opname van Isabelle Faust."
Mark Janssens - De Keuze van Klara

"Listening to the Klotz in action is to be reminded why so many violinists (orchestral players especially) value provincial German instruments of the 18th and 19th centuries for their smooth, gently veiled and elegant sound...All of which would have gone for nothing if it were not for Koncz’s exquisite sensitivity, not only for Mozart’s glowing cantabile but for the special tonal proclivities of the Klotz violin."
BBC Music Magazine - Christmas 2020 *****

Bezoek onze winkel in Driebergen-Rijsenburg