Alles direct uit voorraad leverbaar
Detail artikel

Ein Deutches Requiem

Carolyn Sampson / Cappella Amsterdam / Daniel Reuss

Componist: Brahms

CD   1 disc(s)   03-01-2019
Vocaal / Koren

Verwachte levertijd (in NL): 1 tot 3 werkdagen

€ 20.95 Stock: 1 ex. (OP=OP)
ACTIE: 5.0% korting bij elke bestelling van min. 3 artikelen
Staat: Nieuw
Extra info: Orch. of the 18th Century/Cappella Amsterdam/D. Reuss
Maatschappij: Outhere
Label: Glossa
Barcode: 8424562211261
Suffix - prefix: 921126 GCD
Taal: DE
Solist(en): CAROLYN SAMPSON/ANDRE MORSCH
Orkest: ORCHESTRA OF THE 18TH CENTURY/CAPPELLA AMSTERDAM

Carolyn Sampson (soprano), André Morsch (baritone) & Orchestra of the 18th Century, Cappella Amsterdam, Daniel Reuss

Na het overlijden van zijn oprichter en jarenlange leider Frans Brüggen wilde het Orkest van de Achttiende Eeuw zich niet binden aan een vaste dirigent, maar werken met geselecteerde orkestleiders, afhankelijk van de eisen die het uit te voeren repertoire stelde. Onder hen is Daniel Reuss, met wie het ensemble al een veelgeprezen opname van Beethovens Missa solemnis maakte. De opname van Brahms' Ein deutsches Requiem scoort niet alleen met de uitstekende solisten Carolyn Sampson en André Morsch, maar maakt ook indruk met een interpretatie die qua timbre, uitvoering en tempi op Brahms' bedoelingen is georiënteerd.

Brahms:
 Ein Deutsches Requiem, Op. 45

"Er was crowdfunding nodig om deze cd te realiseren, hoewel de tournee in de lente van vorig jaar toch veel succes had geoogst. Aan het hoofd van het Orkest van de Achttiende Eeuw en zijn eigen Cappella Amsterdam ontdoet Daniel Reuss Ein deutsches Requiem van alle zwaarwichtigheid. Met een bescheiden bezetting van 54 orkestleden (slechts drie contrabassisten!) en 42 koorzangers krijgt het requiem een helder profiel, alsof het om barokmuziek gaat. Reeds als puber struinde Brahms de antiquariaten en boekenstalletjes van Hamburg af op zoek naar oude partituren. Bach was zijn idool. Vanaf 1850 verscheen elk jaar een deel in de ‘Gesamtausgabe’ van diens werken en Brahms schafte ze allemaal aan. Zijn romantische fascinatie voor de zuiverheid van muziek uit een ver verleden klinkt door in het transparante samenspel van een orkest dat ooit daarvoor is opgericht door Frans Brüggen. Dankzij de natuurlijke versmelting van oude instrumenten en de aandacht voor retorische zeggingskracht raakt de uitvoering in de loop van zeventig minuten vele tere snaren. Het koor zingt innig, woord voor woord verstaanbaar. De sopraan Carolyn Sampson en de bariton André Morsch worden als op handen gedragen door het voorbeeldige orkest."
Klassieke Zaken Magazine 2-2019

"De houten wanden van de Doelen omsluiten een ideaal zachte resonerende ruimte voor Brahms' uitvaart van troost... Sampson neemt haar eerste zin in één adem in een ideaal beoordeeld tempo... Ik waardeer vooral de manier waarop Reuss de fuga's geduldig opbouwt in plaats van ze meedogenloos in te drijven de moderne mode... Iedereen die het Duitse Requiem dierbaar is, zou hier veel kunnen vinden om te koesteren."
Gramophone Magazine - April 2019

“Het kleiner dan gebruikelijke koor voor dit werk en de historische instrumenten van het orkest, samen met een algemene naleving van de metronoommarkeringen vanaf de eerste uitvoering in 1868, verlenen deze lezing een grotere tekstuele transparantie dan we misschien gewend zijn. Deze kenmerken dragen ook bij aan de het diepe gevoel van kalmte van de uitvoering en het element van troost dat Brahms probeerde op te roepen."
Choir & Organ - May 2019 ****

Luister Magazine - CUM LAUDE / LUISTER TIEN

Bezoek onze winkel in Driebergen-Rijsenburg