U vond niet wat u zocht op deze website?
Neem dan zeker een kijkje op CDenDVD.nl: onze uitgebreidere website biedt meer dan 250.000 bestelbare artikelen aan.
Componist: Mozart
CD
1 disc(s) 19-04-2019
Vocaal / Koren
Verwachte levertijd (in NL): 1 tot 3 werkdagen

| Staat: | Nieuw |
|---|---|
| Extra info: | Patrick Grahl, Sophie Rennert, Ludwig Mittelhammer Marianna Vendittelli, Das Vokalprojekt, Alessandro De Marchi |
| Maatschappij: | Niet aangegeven |
| Label: | Aparte music |
| Barcode: | 5051083143448 |
| Suffix - prefix: | 205 AP |
| Solist(en): | DAS VOKALPROJEKT |
| Orkest: | BAYERISCHE KAMMERPHILHARMONIE |
Bayerische Kammerphilharmonie & Das Vokalprojekt, Alessandro De Marchi
"Direct na God komt mijn Papa": dit waren de lovende woorden van Wolfgang voor zijn vader Leopold Mozart. In 2019 viert het Franse label Aparté het driehonderdste geboortejaar van Leopold (1719-1787) met een prachtige opname van zijn Missa Solemnis. Alessandro de Marchi dirigeert de Bayerische Kammerphilharmonie vanuit Augsburg, waar Leopold werd geboren. Door hulde te brengen aan vader Leopold maakt dit album een einde aan de eeuwige ongelijkheid tussen vader en zoon, waardoor Leopold wordt gered van collectieve vergetelheid en wereldwijde overschaduwing door zijn wonderkind Wolfgang. Er is jarenlang getwijfeld of deze Missa Solemnis het werk van vader Leopold of zijn zoon Wolfgang was. We weten nu zeker dat het van Leopold's hand is. De Bayerische Kammerphilharmonie en het Vokalprojekt koor zijn door de bindende factor Augsburg zeer toegewijd aan Leopold's muzikale erfenis. In hun onderzoek vinden ze in dirigent Alessandro de Marchi een bondgenoot en gepassioneerd voorvechter van onbekende werken, die de Napolitaanse subtiliteiten binnen de strikte contrapuntische stijl van deze mis weet te belichten. Voor diegenen die wanhopig op zoek zijn naar een tweedehands exemplaar van de in 1982 laatst verschenen versie van deze Missa Solemnis, komt er nu een einde aan hun zoektocht: een nieuwe opname van bijzondere waarde is eindelijk beschikbaar!
Mozart, Leopold - (1719-1787):
Missa Solemnis
Recensies:
"We zouden het haast vergeten, maar niet alleen Rembrandt heeft in 2019 een ‘jubeljaar’. Leopold Mozart, de vader van de beroemde Wolfgang Amadeus, zou bij leven dit jaar driehonderd zijn geworden. Hoog tijd voor de Bayerische Kammerphilharmonie en Das Vokalprojekt om hem onder leiding van Alessandro de Marchi nu eens werkelijk uit de schaduw van zijn zoon te halen. Voor die zoon was er overigens geen twijfel over de waarde van zijn vader. ‘Direct na God komt mijn vader’, zo sprak de jonge Mozart bij herhaling. En wie de grootse Missa Solemnis, naar het model van de zogenaamde cantate-mis, van Mozarts vader hoort, kan zich wat bij die woorden voorstellen. Iedereen die de missen van Wolfgang Amadeus een beetje kent, hoort in deze Missa Solemnis de grond waarop het jonge genie kon gaan bloeien. De mis werd zelfs lange tijd als een geniaal jeugdwerk van de jonge Mozart beschouwd. Mede door de fabelachtige uitvoering is het werkelijk een feest om naar te luisteren. Een meesterlijk verjaardagscadeau."
Klassieke Zaken Magazine 3-2017
"Wie dacht dat alleen Beethoven een Missa Solemnis schreef heeft het mis. Leopold Mozart (1719-1787, inderdaad de vader van) componeerde er ook een. Leopold heeft nooit de naam en faam van zijn zoon mogen ontvangen, maar dat was dan ook een bijna onmogelijke opgave. Toch legt Leopold met dit werk getuigenis af van een vrome ambachtelijkheid, waarbij vooral de opgewektheid en energie opvallen. Ik vind de uitvoering voortreffelijk: de musici hebben zich met verve op Leopolds meesterlijke mis gestort en de opname klint uitstekend."
ZING Magazine 89 ****
"Het is makkelijk te zien hoe het zou kunnen worden aangezien voor een werk van Mozarts zoon: afgezien van een zekere melodieuze alledaagsheid, pronkt het met een harmonische rijkdom en verscheidenheid aan Affekt die kenmerkend waren voor de reeks missen die Wolfgang schreef voor Salzburg... De uitvoering is prima, met aandachtig gezang van het jeugdige, 24-koppige Vokalprojekt. De solisten zijn adequaat, hoewel ze af en toe worden belast door wat onhandige teksten in een onbekend werk."
Gramophone Magazine - August 2019
"Aangename hoesnotities van Sylvie Kürsten citeren vader en zoon in ontroerende hommages aan elkaar. Koor, solisten en orkest bereiken geweldige expressie van De Marchi's scherpe leiding. Affectief is Leopolds adoptie van gedempte trompetten en gedempte pauken, zoals in de Crucifixus van Wolfgangs Waisenhausmesse. Elk genot onthult net zoveel van de vroege invloed van de jonge Mozart als van het talent van zijn vader."
Choir & Organ - October 2019 *****
