U vond niet wat u zocht op deze website?
Neem dan zeker een kijkje op CDenDVD.nl: onze uitgebreidere website biedt meer dan 250.000 bestelbare artikelen aan.
Componist: Ravel
CD
1 disc(s) 10-03-2017
Classical / Various
Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen
Staat: | Nieuw |
---|---|
Extra info: | Les Siecles/Francois-Xavier Roth |
Maatschappij: | Play it again Sam |
Label: | Harmonia mundi |
Barcode: | 3149020528020 |
Suffix - prefix: | 905280 |
Taal: | XX |
Marion Ralincourt (flute) & Les Siècles & Ensemble Aedes, François-Xavier Roth
Het is niet meer dan logisch dat een orkest als Les Siècles nu deel uitmaakt van de kring van artiesten die door het label harmonia mundi worden voortgebracht: sinds de oprichting door François-Xavier Roth in 2003 is dit ensemble (waarvan de meeste musici tot de jongere generatie behoren) erin geslaagd zich te richten op bijna drie eeuwen muzikale creatie door de overeenkomstige werken te interpreteren op dezelfde instrumenten die ooit tot de creatie ervan hebben geleid - zonder ook maar een duimbreed af te wijken. Het resultaat is gewoon verbluffend: Nooit sinds zijn ontstaan heeft een Russisch ballet - Ravel schreef "Daphnis et Chloé" in 1912 voor Sergei Diaghilev's Ballets Russes - zo schitterend geklonken en de volheid van zijn details onthuld zonder ooit de delicate poëzie van dit meest Franse van alle Russische balletten uit het oog te verliezen. In de 'Daphnis' discografie is dit misschien wel de helderste, mooist klinkende realisatie van de instrumentaal ingezette, tekstloze zangstemmen.
"Ravel levert op dit punt in de muziekgeschiedenis een soort hoogtepunt van het 'impressionistische' Franse orkestgebaar af; het is in zekere zin het laatste Comédie-ballet" François-Xavier Roth
Ravel:
Daphnis et Chloé
"Na jarenlang de ene na de andere spectaculaire cd te hebben uitgebracht op het kleine Musicales Actes-Sud label, zijn François-Xavier Roth en zijn bijzondere orkest Les Siècles weggekocht door Harmonia Mundi. De eerste cd op het nieuwe label betreft een tintelende opname van Ravels complete ballet 'Daphnis et Chloé'. Ravel schreef het op verzoek voor Diaghilevs 'Ballets Russes' en de stormachtige première (één jaar voor het Stravinsky-Sacre-schandaal) was in het Parijse Théâtre du Châtelet in 1912. Jaartallen zijn belangrijk bij opnamen van dit 'utopische' orkest, zoals Roth het zelf noemt. Een orkest dat voor elke compositie de juiste instrumenten bij elkaar zoekt, dat wil zeggen de instrumenten die de componist in zijn hoofd moet hebben gehad bij het componeren. En dus spelen hier klarinetten uit 1905, hoorns uit 1912, Courtouis-trombones van rond 1900 en een tuba uit 1913. Roth en de zijnen beweren dat Ravels ballet nu weer voor het eerst klinkt zoals in 1912. Zo'n claim verdampt natuurlijk volledig als er niet goed gemusiceerd wordt, maar tjonge wat is dit een geweldige uitvoering. Roth vindt met het bijzondere instrumentarium en die fantastische spelers ervan elke kleur die Ravel de partituur in aquarelleerde. Een zonsopgang zoals u niet eerder met uw oren zag."
TROUW *****
"Met de Griekse Oudheid heeft het klankvisioen dat Maurice Ravel oproept in de balletmuziek Daphnis et Chloé weinig te maken. Dat wist de componist zelf ook wel. In het stuk evoceerde hij 'het Griekenland van mijn dromen'. Ravel haalde er een groot symfonieorkest voor tevoorschijn, dat met veel rietblazers, celesta en cimbalen hooguit een antieke klankwereld suggereert."
Volkskrant - Guido van Oorschot 5 mei 2017 *****
"De in Frankrijk gebouwde hout- en koperblazers van Les Siècles uit het begin van de 20e eeuw... zorgen voor een grotere tonale zoetheid, vooral de Selmer-trompetten, die de texturen niet zo domineren als het scherpe LSO-koper. Magere darmsnaren bereiken een vederlichte lichtheid. .. Met fraaie koorbijdragen van het Ensemble Aedes is deze nieuwe opname een echte aanrader."
Gramophone Magazine - June 2017
"Er staan uitstekende dingen op deze cd: de explosieve kant van het ballet, die vaak wordt onderbelicht, komt volledig tot zijn recht; als onderdeel daarvan het brede bereik dat wordt waargenomen in de crescendo markeringen, waarvan Ravel zelf klaagde over het onderspelen; prachtig ruw fagotten voor Dorcon's onhandige dans; en prachtig fluitspel van Marion Ralincourt."
BBC Muziek Magazine - Juli 2017