U vond niet wat u zocht op deze website?
Neem dan zeker een kijkje op CDenDVD.nl: onze uitgebreidere website biedt meer dan 250.000 bestelbare artikelen aan.
Componist: Rachmaninov
CD
1 disc(s) 01-03-2020
Solo / Concerten
Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen
Staat: | Nieuw |
---|---|
Extra info: | .. Concerto No.1 |
Maatschappij: | Outhere |
Label: | Channel classics |
Barcode: | 0723385426202 |
Suffix - prefix: | 42620 CCS |
Taal: | XX |
Anna Fedorova (piano) & Sinfonieorchester St. Gallen, Modestas Pitrenas
Het 1e Pianoconcert van Rachmaninoff is een unieke combinatie van frisse jeugdigheid en rijpheid. Hij schreef dit concerto toen hij 18 jaar oud was, maar herzag het 27 jaar later voordat hij Rusland voorgoed verliet. Het concerto is ongelooflijk rijk aan zeer frisse, onverwachte en mooie harmonieën. Zijn harmonische taal is hier nog complexer dan in het 3e Pianoconcert of de Paganini Rhapsodie.
De muziek is zeer emotioneel: krachtig, kleurrijk en sfeervol inventief. Dit album is als een sneltrein die ons door het hele leven van Rachmaninoff voert. Van zijn studententijd toen hij zijn 1e Pianoconcert componeerde, tot zijn volwassen jaren toen hij de Preludes schreef, van zijn vertrek naar de VS toen hij zijn Pianoconcert herzag, tot de laatste jaren van zijn leven toen hij zijn zomers in Luzern doorbracht, componerend en rondjagend op zijn speedboot. Rachmaninoff heeft zijn vaderland nooit kunnen bezoeken of er zelfs maar naar kunnen terugkeren nadat hij uit Rusland was geëmigreerd, maar zijn vaderland is altijd in zijn hart gebleven en wordt weerspiegeld in zijn muziek.
Anna Fedorova is een van 's werelds meest vooraanstaande jonge pianisten. Al op jonge leeftijd gaf zij blijk van een aangeboren muzikale rijpheid en een voortreffelijke technische vaardigheid. Haar internationale concertcarrière begon toen zij nog een kind was, en het publiek over de hele wereld was onder de indruk van de diepte en kracht van haar muzikale expressie. Critici prezen Anna's "lieve bescheidenheid en felle expressie" die "de luisteraars volledig verraste en boeide" Haar live-opname van Rachmaninoffs Pianoconcert nr. 2 in het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam is het meest bekeken klassieke concert op YouTube, met bijna 24 miljoen views, en wordt zeer geprezen door veel bekende musici.
Rachmaninov:
Piano Concerto No. 1 in F sharp minor, Op. 1
Preludes Op. 32 Nos. 1-13
Rhapsody on a Theme of Paganini, Op. 43
"Rachmaninovs publiekslievelingen, de concerten 2 en 3, zijn zulke iconen geworden in de pianoliteratuur dat men weleens schijnt te vergeten dat de ideeënrijke Sergej Vasiljevitsj nóg meer van zulke moeilijke maar fraaie uitdagingen voor piano en symfonieorkest aan het muziekpapier heeft toevertrouwd. Hij schreef zijn Eerste pianoconcert in 1891 als achttienjarige en werkte het om, kort voor zijn vertrek uit Rusland, in het revolutiejaar 1917. Het is interessant dat Anna Fedorova dit frisse, stoutmoedige en verbeeldingsrijke werk combineert met zijn rijpste concertante compositie uit 1934, de briljante Rapsodie op een thema van Paganini, onderling gescheiden door een viertal preludes. Dat de Oekraïense ‘iets heeft’ met Rachmaninov weten we sinds haar wereldwijd veelbekeken YouTube-film van het Tweede pianoconcert (ruim 25 miljoen hits!). Haar populariteit gaat gelukkig gelijk op met de kwaliteit van haar spel. Op 2 februari konden we dat live horen toen ze met dit Zwitserse orkest en de Litouwse dirigent Pitrenas het Eerste pianoconcert speelde voor een woest-enthousiast Concertgebouwpubliek. Wie daar niet bij was hoort op deze cd dat Fedorova niet alleen beschikt over meer dan de vereiste techniek, maar vooral dat ze houdt van Rachmaninov - hoorbaar in elke noot die ze speelt."
Klassieke Zaken Magazine 2-2020
“Fedorova speelt met subtiliteit van typische Rachmaninov - droomachtig opdoemen uit de stilte is heel bijzonder. Dirigent Modestas Pitrenas heeft alle begrip voor Fedorova's benadering en neemt de tijd om te genieten van wat zij omschrijft als de 'complexe harmonische taal' van het Concerto. Toch is er geen gebrek aan elan in de finale. Fedorova's reflectieve maar nooit overdreven speelstijl is ook duidelijk in de preludes. Haar techniek is vloeiend maar nooit gemakzuchtig - getuige de kristallijne texturen van de Prelude in Gis klein.”
BBC Music Magazine - June 2020 *****(Performance) / ****(Recording)