Alles direct uit voorraad leverbaar
Detail artikel

STRING QUARTETS 2, 7 & 8

PAVEL HAAS QUARTET

Componist: Shostakovich

CD   1 disc(s)   01-11-2019
Kamermuziek / Chamber Music

Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen

€ 24.50 Stock: 1 ex. (OP=OP)
Staat: Nieuw
Extra info: Pavel Haas Quartet
Maatschappij: Outhere
Label: Supraphon
Barcode: 0099925427122
Suffix - prefix: 42712 SU
Taal: XX
Orkest: PAVEL HAAS QUARTET

Pavel Haas Quartet

Sjostakovitsj – zijn muziek is een uitdaging waar elk kwartet vroeg of laat mee te maken krijgt. Maar als het om het Pavel Haas Quartet gaat, lijkt het in hun DNA te zitten. De ongebreidelde, impulsieve en soms hectische energie, het gevoel voor extreme contrasten, het vermogen om gradaties van adembenemende subtiliteit en tederheid naar symfonisch drama te brengen, zijn wezenlijke facetten van de muziek van Sjostakovitsj.

Hoewel gecomponeerd in veiligheid, weg van de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog, weerspiegelt Strijkkwartet nr. 2 (1944) het lijden, de onzekerheid en de angst van het leven in die tijd (het lyrische recitatief van het tweede deel, uitgevoerd door Veronika Jar?šková , de eerste viool). Strijkkwartetten nrs. 7 en 8 dateren allebei uit 1960 en zijn echt intieme bekentenissen. Terwijl Sjostakovitsj het eerste (het kortste stuk van de cyclus) opdroeg ter nagedachtenis aan zijn eerste vrouw, bedoelde hij hoogstwaarschijnlijk het laatste als zijn eigen grafschrift, op het moment dat hij op de dunne lijn tussen leven en dood zweefde. Het autobiografische karakter van Strijkkwartet nr. 8 wordt bevestigd door het DSCH-openingsmotief, de muzikale signatuur van Sjostakovitsj, die in het hele stuk terugkomt.

Shostakovich:
 String Quartet No. 2 in A major, Op. 68
 String Quartet No. 7 in F sharp minor, Op. 108
 String Quartet No. 8 in C minor, Op. 110

"Shostakovich’s Second Quartet is remarkable for its sheer insistence...The Pavel Haas register all this to the nth degree, and I would have been inclined to hail this one of the finest of all recorded accounts had they only brought more coiled tenseness to the shadowy outer sections of the Waltz third movement."
Gramophone Magazine - November 2019

"Drie kwartetten uit de experimentele periode van Sjostakovitsj, toen in Rusland nog avonden met eigentijdse muziek werden georganiseerd, de theaters westerse avant-gardedrama’s brachten en galeries de revolutionaire schilderijen van Picasso exposeerden. De kwartetten passen in die vernieuwende sfeer. Later zouden ze als antidemocratisch en pervers worden bestempeld. Vrolijk is het allemaal bepaald niet: veel melancholiek, expressieve solorecitatieven, klaagzangen. Grote intervalsprongen, schrijnende dissonanten, vaak een extreem hoge ligging van de eerste viool, macaber. Maar ook sardonische humor en bittere ironie. Het is een volstrekt individueel idioom en voor zo’n klanktaal moeten musici in de wieg zijn gelegd. Dat kun je van het Tsjechische Pavel Haas Kwartet zeker zeggen: ze zijn gepokt en gemazeld als het om Oost-Europese muziek gaat, op hun huislabel Supraphon hebben al ze er al veel van opgenomen. Wat bij Sjostakovitsj vooral naar voren wordt gehaald is tegendraadsheid. Zelfs daar waar je van de instrumenten een harmonische samenspraak verwacht, wringt het. En zelfs waar het ritme ze in een keurslijf dwingt, zoals in de Wals uit opus 68, klinkt anarchie. Wie niet overtuigd mocht zijn: luister eens naar de drie adembenemende largo’s uit opus 110: beklemmend, precies zoals de componist het bedoeld moet hebben."
Klassieke Zaken Magazine 6-2019

Bezoek onze winkel in Driebergen-Rijsenburg