Alles direct uit voorraad leverbaar
Detail artikel

KEYBOARD MUSIC VOL. 3

KRISTIAN BEZUIDENHOUT (fortepiano)

Componist: Mozart

CD   1 disc(s)   09-01-2012
Solo / Concerten

Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen

€ 15.50 Stock: 1 ex. (OP=OP)
Staat: Nieuw
Extra info: Kristian Bezuidenhout
Maatschappij: Play it again Sam
Label: Harmonia mundi
Barcode: 0093046749927
Suffix - prefix: 907499 HMU
Taal: XX

Kristian Bezuidenhout (fortepiano: Paul McNulty, Divisov, Czech Republic, 2009; after Anton Walter & Sohn, Vienna, 1805. From the collection of Alexander Skeaping Unequal temperament, A=430)

"Prince Charming van de Fortepiano"

Deze eretitel werd Kristian Bezuidenhout toegekend door de Bayerischer Rundfunk, die hem "de pianowerken van Mozart uit hun Doornroosje-slaap zag bevrijden". Oswald Beaujean vatte het bijzondere karakter van Bezuidenhouts Mozartspel in de ZEIT samen: "Bezuidenhout neemt Mozarts pianomuziek zo bloedserieus als slechts enkele grote pianisten vóór hem. [...] Hij ontkracht van meet af aan het principe dat Mozart anders gespeeld moet worden dan Beethoven. [...] Met heerlijk vloeiende tempi, voortdurende wisselingen van licht en kleur, vertelt hij verhalen: van gereserveerde en verlegen, van zelfbewuste of melancholieke, van bevallige en parmantige wezens. Aangenaam of ongevaarlijk, zoals we zo graag de pianomuziek van Mozart voorgeschoteld krijgen, hier is niets."

Het gebruik van de fortepiano is van bijzonder belang voor de weergave van de expressieve verscheidenheid en kleurrijkheid van Mozarts pianomuziek, zoals Beaujean ook aannemelijk maakt: "Inmiddels moet zelfs tot de laatste persoon zijn doorgedrongen dat, zoals alle vooruitgang, ook die in de pianotechniek met verlies is gekocht. De vergroting van het geluidsvolume leidde tot een nivellering van de prachtige verscheidenheid aan klankkleuren, contrasten en schakeringen die de goede zogenaamde fortepiano's in overvloed bieden". Op deze opname gebruikt Bezuidenhout een replica van een fortepiano uit het Weense atelier Anton Walter & Sohn - Mozart stelde de vleugels van Walter zeer op prijs en nam zijn eigen instrument, dat hij in 1782 had gekocht, mee naar alle concerten die hij gaf voor het keizerlijk hof, in aristocratische paleizen of als eigen academie. "De fortepiano grand van je broer is al minstens twaalf keer het huis uitgedragen naar het theater of een ander huis sinds ik hier ben," meldde Leopold Mozart in 1785 per brief over zijn bezoek aan zijn zoon in Wenen, toen deze op het toppunt van zijn roem als pianist stond.

Mozart
 Acht Variationen in F-Dur, K613 ("Ein Weib ist das herrlichste Ding")
 Piano Sonata No. 12 in F major, K332
 Piano Sonata No. 13 in B flat major, K333
 Fantasia in C minor, K396

Ooit, en nog niet eens zo heel erg lang geleden, was de fortepiano een instrument dat je zelden tegenkwam. Inmiddels -en niet in de laatste plaats dankzij pleitbezorgers als Ronald Brautigam, Malcolm Bilson en Krystian Bezuidenhout- is het instrument vrijwel ingeburgerd op de concertpodia. En terecht, want in handen van een excellent musicus lijken de noten van Mozart of Beethoven vanzelf op hun plek te vallen. Bezuidenhout is bij Harmonia Mundi al een tijdje druk doende het pianorepertoire van Mozart op de fortepiano te registreren: na twee eerdere cd's verschijnt nu de derde editie met de Sonate in B KV 333, de Sonate in F KV 332, de Fantasia in c en de Variaties op 'Ein Weib ist das herrlichste Ding'. Het klinkt allemaal even geraffineerd: vloeiend, speels, maar ook krachtvol. Bezuidenhouts Mozart is intiem, maar ook uitdagend. Bij deze pianist  doet elke noot ertoe. Hij geeft je het gevoel dat Mozart 'zo en niet anders' moet klinken. Ook al hebben honderden andere klavierleeuwen voor je hetzelfde gedaan.  Als je dat kunt mag je jezelf een groot Mozart-interpreet noemen. Een heerlijke cd, een must voor elke Mozartliefhebber.
Oswin Schneeweisz - Klassieke Zaken Magazine

"Bezuidenhout offers a performance that brings out all [the Fantasia's] intensity and passion...his refreshingly imaginative performances are marred only by a liking for exaggerated pauses between musical paragraphs. This disc comes strongly recommended."
BBC Music Magazine - February 2012 *****

"I have no doubt that this cycle is set to become a benchmark. There is nothing fussy or mannered about Bezuidenhout's Mozart, and the tempos provide no surprises. It is exceptionally beautifully crafted, with subtlety of nuance and tiny rhythmic inflections adding immense character, with the phrase structure neatly pointed...Listening to performances of this calibre leads one to re-evaluate the importance of these works."
International Record Review - February 2012

"The third volume of Bezuidenhout's Mozart keyboard msuic cycle attests to the young fortepianist's remarkable technical polish and command, as well as his cultivated though sometimes overly studied interpretations...the Andante cantabile's legato and detached articulations and subtle harmonic stresses are conveyed with admirable expressive economy."
Gramophone Magazine - April 2012

 

Bezoek onze winkel in Driebergen-Rijsenburg