U vond niet wat u zocht op deze website?
Neem dan zeker een kijkje op CDenDVD.nl: onze uitgebreidere website biedt meer dan 250.000 bestelbare artikelen aan.
Componist: EugenE Ysaye
SACD
1 disc(s) 26-09-2017
Solo / Concerten
Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen
Staat: | Nieuw |
---|---|
Extra info: | Akl 2017 // Frederieke Saeijs |
Maatschappij: | Outhere |
Label: | Linn records |
Barcode: | 0691062053624 |
Suffix - prefix: | 536 CKD |
Taal: | xx |
Solist(en): | FREDERIEKE SAEIJS |
Instrument(en): | VIOLIN |
Frederieke Saeijs (violin)
Op haar nieuwe cd speelt de Nederlandse violiste Frederieke Saeijs de zes solosonates voor viool van Eugène Ysaÿe. De Belgische componist Ysaÿe schreef ze in de zomer van 1923 naar verluidt binnen een dag hard zwoegen. Hij had daarbij de beroemde stukken voor vioolsolo van Johann Sebastian Bach als voorbeeld. En dat laat hij ook duidelijk horen door in een van zijn sonates letterlijk Bach te citeren.
Frederieke Saeijs speelt de Sonates vol overtuigingkracht en verbeelding op haar prachtige viool met de bijnaam "Ex-Reine Elisabeth" (Guarneri, 1725). Zij heeft dit kostbare instrument in bruikleen gekregen van het Nationaal Instrumenten Fonds. Koningin Elisabeth van België doneerde de bijzondere viool aan de Belgische vioolvirtuoos Carlo van Neste. Aangezien zowel Koningin Elisabeth als Carlo van Neste vioolles kregen van Ysaÿe, is de cirkel rond. In 2005 won Frederieke Saeijs de Eerste Grand Prix-'Academie des Beaux Arts' op het Internationale Vioolconcours Marguerite Long-Jacques Thibaud (Parijs, Frankrijk), evenals vier speciale prijzen.
Radio 4 CD van de Week.
"In een woord: GROTE KLASSE."
Siebe Riedstra - Luister Magazine 1-2016
"Saeijs's is a memorable interpretation. She smoothly negotiates the works' fiendish challenges without once compromising her lustrous tone. At the same time she is faithful to the spirit of Bach, which never lurks far from the music's surface…what serves Saeijs best, though, is her breadth of imagination - a prerequisite given that each of these sonatas is dedicated to a different violinist…[this recording] stands out for its subtlety"
Gramophone Magazine - March 2016